Monday, September 1, 2008

Abbybaini & Alhadi Bercuti Di Hatyai

Hadi sudah pun selesai kursus 7 bulan…aku sangat happy. Lepas ini dapatlah kami menumpukan perhatian kepada kehidupan berkeluarga selain merancang menambah bilangan keluarga tanpa halangan… Apapun, aku tetap mahu bercuti. Hadi habis kursus 23 Ogos..bermakna kami ada kira-kira 7 hari sebelum Ramadhan tiba. Nak pergi mana ya? Kalau ikut aku, nak pergi Brunei. Dapat juga berjumpa sahabat-sahabat kat sana. Tapi sayangnya Hadi takde passport lagi..dan harga tiket juga agak mahal sementelah aku kena berjimat-cermat kerana kos hidup semakin mencengkam.

Jadi Jumaat lalu Hadi sempat buat passport. Ingatkan lepas Solat Jumaat bolehlah terus gerak. Tapi passport plak siap pukul 3.00 petang. Makanya aku terus ke pejabat dan menyaksikan pembentangan Bajet 2009 bersama Abang Sayed Munawar dan Hadi menguruskan hal-hal lain. Oh ya…kami bercadang untuk ke Hatyai, Thailand. Kalau jadi, ini adalah kunjungan kali ke-3 aku ke sana dan kali pertama Hadi ke luar negara..


30 Ogos 2008

Jadi pagi Sabtu seawal 10.00 pagi kami bertolak dari Taman Petaling menuju ke Bukit Kayu Hitam. Hadi bawa kereta slow and steady..Tak perlu terkejar-kejar kerana ini roadtrip pertama kami. Kami singgah di Restoran Jejantas Sungai Buluh untuk bersarapan pagi. Kalau ikut tekak, aku nak makan sate Hj. Samuri tapi pekerja dia punyalah berlagak. Kedai itu rupanya bukak pukul 12.30 tengah hari…Eh, bukan 24 jam ke??Jadi kami makan Burger King saja..


Perjalanan diteruskan setelah kami selesai sarapan. Dalam hati aku masih tak certain..Betul ke nak ke Hatyai naik kereta nie? Kata orang, kalau banyak sangat halangan baik hentikan niat nak berjalan jauh. Itu petanda…Tapi aku nie tak berapa nak percaya ramalan ala-ala Nostradamus ini.


Di sekitar lebuhraya kawasan Bukit Beruntung, Hadi bawa kereta dilorong paling kiri. Perlahan, tapi takdelah sampai menyusahkan trafik. Di sisi jalan berhenti sebiji lori membawa kelapa sawit. Rasanya macam terlebih muatan..Tak semena-mena lori itu meluru ke lorong paling kanan dan membantai sebiji Viva Kelabu. Viva tu pulak menghentam kereta Perdana depannya. Berpusing-pusing Perdana tadi cuba mengelak divider. Viva tu remuk teruk..tapi aku rasa pemandunya tak cedera parah.

Di lorong tengah pulak ada kereta Iswara merah yang terus putar stereng ke kiri yang hampir
menghentam kereta kami. Mujur Hadi sempat memecut dan mengelak kelapa sawit yang bertaburan. Aku dah panik….Nak berhenti ke? Hadi teruskan perjalanan sebab menerusi pengamatan kami, dah ramai saksi yang berhenti dan mendapatkan bantuan. Lagipun perjalanan kami masih jauh. Dalam hati ini, adakah ini petanda untuk kami batalkan niat bercuti? Hadi meyakinkan aku..Insyaallah ok..

Kami berhenti di Tapah sebab Hadi sudah mula keletihan. Kemudian kami berhenti di Sungai Perak untuk mengisi minyak dan yang terakhir kami berhenti di Gurun untuk mengisi perut. Jam sudah pukul 4.45 petang dan aku agak sekitar 6.00 petang harus sampai di Danok.
Di kawasan bebas cukai The Zone, kami tukar duit dan Hadi membeli insurans kereta. Aku masih rasa tak sedap hati..Tak tahu kenapa. Apa lagi la yang tak kena..

Kami tak dibenarkan membawa kereta sebab kereta itu atas nama abang Hadi..Pulak…….
Aku dah malas dah..menyampah pun ada. Sakit hati pun ada. Baik lepak Penang borong DVD pun best juga. Option terakhir kami ialah menaiki teksi. Di The Zone, memang banyak teksi sapu. Untuk ke Hatyai, standard RM 50. Ok la…sebab dari Danok ke Hatyai agak jauh dan hujung minggu. Pakcik teksi itu bernama Bong Sod. Bong Sod membawa kami berjumpa dengan agen pelancongan di Hatyai. Aku rasa, agen pelancongan di Thailand menjual baucer hotel dan mendapat komisyen dari situ. Masa aku ke Hatyai beberapa bulan lalu, rate hotel sekitar 500 bhat@RM 50. Jadi bila hujung minggu aku bajet antara 1000 bhat – 2000 bhat sahaja.

Semasa berjumpa dengan agen terbabit, Sam, kami ditawarkan menginap di Hotel Grand Plaza yang terletak ditengah-tengah bandar Hatyai dengan harga 1000 bhat @ RM100. Ok la tu…aku ingat mahal sangat ke. Kalau mahal memang aku ajak Hadi balik Malaysia malam tu jugak. Kami sempat membeli tiket penonton Tiger Show yang kononnya hebat sangat..he..he..he..Kata Sam, jika kami mahu extend di hotel itu harga untuk esok cuba 780 bhat @ RM78 sahaja
So..kami di hantar ke Hotel Grand Plaza, masih dengan teksi Bong Sod.

Waktu Thailand yang lewat 1 jam dari Malaysia membuatkan malam di Hatyai terasa panjang sekali. Kami mandi dahulu kerana pukul 9.00 malam Sam akan mengambil kami untuk ke lokasi Tiger Show. Di Hatyai memang mudah mencari makanan halal. Kami makan di Restoran Rahman sambil siaran TV memancarkan mogok warga Thai terhadap Samak..



"Iklan Air Mineral Siam.."

Jam 9.00 malam..aku dan Hadi sudah menunggu Sam di lobi hotel. Aku tak pasti sama ada mahu semalam lagi di Hatyai ataupun pulang sahaja bercuti di Penang. Takpe..tengok keadaan dahulu. Sam membawa kami ke Hawai Club...kononnya Tiger Show di sini antara yang hebat berbanding tempat lain di Hatyai. Ramai gile orang Malaysia kat sini..kebanyakannya Cina dan India. Orang Melayu ada juga...tapi tak berapa ramai. Kami menunggu hampir 30 minit kerana show pertama belum berakhir..Aku dah mula menguap..Tapi keinginan nak berseronok itu membuatkan aku tahan aje biji mata yang dah nak layu nie..

Setelah berebut-rebut, aku dan Hadi berjaya mendapat seat yang ok la..dekat dengan DJ dan nampak ruang pentas. Tiger Show.......? Kecewa! Takde apa yang best melainkan beberapa gadis yang baru nak naik tergedik-gedik menari setempat. Tetek pun macam ada tak ada aje..Ada la aksi ala-ala geli geleman tapi tak berahi pun. Cuma ada satu dua yang mengancam..tapi tak mengujakan. Antara aksi yang diorang buat ialah mengeluarkan razor blade berangkai-rangkai dari Cik Pot mereka, menembak belon dengan Cik Pot dan juga memainkan alat muzik tanpa irama dengan Cik Pot yang tak cun langsung!

Paling aku meluat, aksi-aksi foreplay yang konon-kononnya berahi la..Tapi melihatkan pelakon porno lelaki yang tak handsome dengan perempuan tak cukup matang. Eiiii, geli betul! Jangan tak tahu..dalam aksi Tiger Show ini yang paling best ialah pertunjukan ular tedung dan silap mata yang boleh aku tengok kat Malaysia aje. Kesimpulannya, Tiger Show memang hampeh geduak!!

Show habis sekitar 11.00 malam..Punyalah sial, Sam tak datang ambil kami. Nasib baik tut-tut banyak..Itupun daripada harga standard 20bhat kami kena charge 30 bhat satu kepala. Memang la RM1 aje beza..tapi aku memang anti manusia mark-up macam nie..Takpe la..memang nasib pelancong kena ketok aje. Nanti kalau negara tu orang tak pergi, baru kome rasa!

Sampai saja di hotel, aku terus monyok...benci kena kelentong satu hal..Sakit hati kat agen tu pun ada jugak. Babi betul...boleh dia blah macam tu aje. Aku dah malas nak guna khidmat agen untuk melanjutkan percutian kami. So, kami tanya pada receptionist, berapa rate untuk esok. 780 bhat...seperti yang dikatakan oleh Sam. So, tak payah guna lahanat tu pun tak apa..

Oleh kerana mata masih belum layu, Hadi mengajak aku berjalan-jalan melihat suasana malam di Hatyai. Ikut hati rasa nak pergi urut pun ada. Sebelum itu, kami sempat recce Hotel Indra, 2 blok dari Hotel Grand Plaza. Rate untuk esok cuma 500 bhat dan teksi balik ke sempadan pula 600bhat. Hmmm....ada jugak pilihan buat kami..

Kami kemudiannya pergi berurut. Di Hatyai banyak tempat urut. Harga pun lebih kurang sama. Urut badan satu jam cuma 200bhat@RM20 sahaja. Yang aku pelik, urut kaki lebih mahal iaitu 480bhat satu jam. Aku mencuba urut Thai..Pergh....!! Memang sedap sampaikan aku tertidur kesedapan. Selepas berurut, kami balik hotel dan aku tidur dengan lena....zzzzzzzzzz!!!

31 Ogos 2008
Malaysia menyambut Hari Kemerdekaan ke-51 dan kami masih di Hatyai. Aku bangun dengan penuh kesegaran. Confirm...urutan semalam berjaya menyelesaikan masalah keletihan yang aku alami. Sekali lagi kami bersarapan di Restoran Rahman. Tokei kedai tu pun dah mula cam muka kami berdua yang asyik order menu yang sama...

"Coke Secawan..."

"Menu Yang Lazat.."
Selepas makan, kami balik ke hotel dan terus ke counter untuk memberitahu kami nak stay satu malam lagi. Punyalah sial....dia mintak 900bhat dengan alasan hari tu hari Ahad, ramai orang. Padahal semalam dia cakap 780bhat aje. Boleh blah....kami terus check out dan check in di Hotel Indra yang kami recce semalam. Selesai satu masalah. Kalau korang pergi Hatyai, jangan layan sangat kehendak diorang yang mengarut. Blah aje sebab diorang saja nak tengok diorang boleh makan kita ke tak..Lagi satu, kalau hotel nak simpan passport anda, jangan bagi. Letakkan 500bhat sebagai deposit. Kang diorang jual passport tu sia-sia aje..


"Hatyai Waktu Tengah Hari"

Lepas check in, kami meronda-ronda jalan kaki di pekan Hatyai. Pekan tu sibuk macam kat Penang. Aku mencari-cari kat mana ada kedai yang menjual peralatan seks. Menurut cerita yang aku dengar, macam mudah sangat nak dapatkan benda-benda tu di sana. Tapi aku tak jumpa pun...yang ada hanyalah vibrator...Oleh kerana panas sangat tengah hari di sana, kami mengambil keputusan menonton wayang filem Thailand, 'The Coffin'. Ok la ceritanya..tengah-tengah posing bergambar, aku kena sound dengan security sebab tak boleh ambil gambar. Eeei, teruknya!


'The Coffin"
Selepas menonton wayang, kami berlegar-legar lagi di pekan Hatyai. Ish..tak puas hati rasanya. Aku nak tengok juga kat mana ada jual aksesori kinky yang dinyatakan. Setelah penah berjalan, kami berhenti di satu kedai yang ada menjual vibrator. Dengan mulut yang takde insurans, terus aku tanya 'takde dildo ke?'

Jeng..jeng..jeng...terus salesgirl tu tinggalkan aku dalam 10 minit. Dia datang kembali dengan beberapa peralatan yang membuatkan aku dan Hadi berpandangan sesama sendiri. Mahal juga..berapa? He..he..he....rahsia! Kami tak beli pun.......he..he..he..

"Menanti salesgirl dengan penuh debaran.."
Hampir jam 4.00 petang, kami balik ke hotel. Cuaca macam nak hujan..Aku dah letih sangat-sangat dan memang nak tidur pun.Sungguh...aku tak ingat apa. Tertidur macam dah lama tak jumpa bantal...

Malamnya sekali lagi kami makan di Restoran Rahman. Ingatkan nak tengok pub dan bar lain selain Hawaii. Tapi rasa malas pulak..So lepas makan, kami membeli beberapa ekor udang galah gorang untuk di makan di dalam bilik.

'Hotel Indra'
1 September 2008
Sudah 2 malam di Hatyai...aku dah nak balik sangat-sangat sebab hari ini puasa. Lepas check-out, kami meminta receptionist memanggil teksi. Satu lagi hal berlaku...teksi nak 700bhat. Aku tak nak bayar..terus kami keluar hotel dan cuba mencari agen pelancongan ataupun stesyen bas. Tak sampai 5 minit berjalan, kami sampai di pengkalan teksi.

Diorang nak 700 bhat juga..alasan hari Isnin jammed. Aku mula naik angin..aku sound balik - hari-hari jammed kat sini. Hari ini bukannya holiday yang nak charge sukati mak abah korang. Aku ajak Hadi blah.

Tak sampai 4 tapak berjalan....ada driver yang sanggup hantar. Boleh pun 600bhat..diorang nie memang macam tu..Kita kena tunjuk keras kepala dan jangan layan sangat.

30 jam kemudian, kami sampai di Kastan Danok. Orang ramai giler kat situ..tapi beratur tak lama...dalam 20 minit semuanya selesai dan kami terus balik KL untuk berbuka puasa dengan Mama....setelah aku membelikan perfume Bvlgari Black untuk Hadi....

3 comments:

  1. moral of the story nak p bercuti pas nie ajak ler aku...

    ReplyDelete
  2. time asyik clash aje bila masa nak bercuti sama-sama...

    ReplyDelete
  3. Moral of the story INI bukan negara kita

    ReplyDelete