Sunday, March 2, 2008

Cerita Abbybaini

Lama aku tak update blog. Bukannya kerana semangat untuk menulis tu dah tak ada, tapi percaya atau tidak, setiapkali aku nak menulis di sini ada saja halangan yang menimpa. Hari ini aku aman Malaysia..Bole tulis dengan lapang tanpa ada kekangan..

Bnyk yang terjadi bilakala 2008 membuka tirai. Rujuk sajalah blog aku sama ada di friendster atau di Facebook. Apapun, aku rasa lega sebab konflik besar yang mampu meruntuhkan hubungan aku dengan Hadi ataupun kawan berjaya juga ditangkis. Satu permulaan, aku tidak lagi di unit HEA sebaliknya dipindahkan ke UESTV.

Satu-satu masalah besar berjaya aku lalui. Walaupun masa nak lalu tu aku selalu rasa give-up. Aku nie tak betah dengan masalah. Mulalah rimas dan cemas. Oh, ya..Hadi dah mula kursus dan Ogos nanti barulah kami melalui zaman rumahtangga yang normal. Aku aku tidak lagi meneruskan berjumpa doktor untuk follow-up apa juga masalah kesihatan yang aku alami. Kadangkala, doktor tu rajin juga call. Aku pun rajin jugak cancel setiap call yang dia buat. Basically, aku rasa aku dah normal kot..

Aku juga sudah tidak rajin menelefon sahabat-sahabat di Brunei, khususnya manusia yang pernah membuat jiwa aku kacau seketika. Aku bersendirian..Keluar dengan Areen dan Rina sekali sekala dan selebihnya aku sendiri. Seronok juga..membuai perasaan dengan pelbagai aktiviti khususnya menonton DVD yang penuh dalam almari.

Aku selalu rasa jiwa aku kosong. Tambahan dengan Hadi tak ada, 15 x ganda kosongnnya. Seorang abang yang dahulu cukup setia melayan kerenah aku pun dah tak bole luangkan masa dengan aku, walaupun untuk minum teh. Dulu, sebelum aku kawin bukan main lagi. Dan berjanji pertukaran status aku tidak akan mengubah apa-apa. Aku faham, sibuk dengan keluarga. Dulu bukan berkeluarga jugakah?

Saat aku menjawap sms menceritakan hidup aku mulai berubah kerana macam-macam konflik dalaman, barulah dia macam mula nak menyalahkan diri sendiri. Sorry sebab itu, sorry sebab ini..Nanti kita jumpa. Tapi aku malas nak fikir sangat sebab pada aku, aku dah cuba untuk mencari manusia yang memahami. Lebih baik aku sibukkan dengan insan-insan lain yang mungkin nasibnya sama macam aku, ataupun boleh buat aku tersenyum walaupun tak sampai 5 saat.

Tadi aku melayari Youtube dan aku sedikit tersentap dengan statement yang aku dengar. Kalaulah dia tahu yang aku tak pandang dia seperti mana orang lain memandang dan menyanjung dirinya. Cukuplah untuk dia tahu, dia dalam circle sahabat aku. Sedikit pun aku tak nak tempias popular yang melimpahi nama dan mukanya. Tapi itu semua kalaulah...

Aku hanya manusia belakang tabir. Tak sepopular DJ Zaff, DJ Julia, DJ Anne yang pernah satu kelas pun dengan aku..Buat Zaff (aku panggil ko Rina gak..) terima kasih kerana tidak mengubah apa-apa dalam friendship kita. Kalaulah kita re-call balik kenangan zaman belajar, berjaga sampai 7 pagi dll, 3 hari 3 malam pun tak cukup.

Merenung masa silam sungguh mudah. Aku mampu tersenyum, menangis dan ketawa. Tapi merenung masa depan lebih sukar, kerana aku tak dapat tebak apa yang akan jadi - walaupun aku mengharap yang indah-indah belaka.

No comments:

Post a Comment