Tuesday, May 13, 2008

Show Me The Meaning Of Being Lonely


Hmmmm..tajuknya begitu english sekali. Mengambil tajuk lagu dari band boy popular, Backstreet Boys. Bukannya tak ada tajuk melayu yang sesuai. Sekadar suka-suka menghiburkan hati aku yang sedikit lara..

Tunjukkan aku makna kesepian. Ya..itulah translasi yang aku buat. Makna satu kesepian sukar untuk diterjemahkan dengan kata-kata. Tak dapat diungkapkan juga dengan ekspresi muka apatah lagi isyarat tangan lagak memainkan permainan Win, Lose or Draw. Ia hanya dapat dihayati dengan terkesan dalam keadaan kita seorang diri, tiada tempat bergantung dan berkelana.

Aku melaluinya..Tadi. Seumur hidup aku, tak pernah terfikir aku akan menghadapi pembedahan. Baik kecik, besar atau apa skala sekalipun. Tapi disebabkan aku sudah tak tertanggung kesakitannya, aku memberanikan diri untuk berdepan dengan sesuatu yang aku takutkan. Aku cuba memberanikan diri..Prosedur ringkas kata Doktor untuk menenangkan aku.

Baru 2 minit berlangsung, aku dah rasa dizzy lain macam. Aku bangun dan terus terbelahak muntah semahunya. Doktor tinggalkan aku 15 minit sebelum aku meyakinkan dia yang aku sudah berani untuk meneruskan operasi..

Hmmmm...banyak kali jugalah operasi tergendala sebab aku dilanda panik attack..Agak lucu dan pelik bunyinya tapi itulah...aku rasa takut tahap gaban dan aku rasa sangat tak secure. Hanya ada hanyalah misi yang cuba menenangkan aku yang berusaha membuatkan aku normal kembali. Aku tak pasti aku menangis atu tidak. Tapi rasanya aku sempat tersedu-sedan!

Aku tak tahu berapa lama operation berlangsung. Sepanjang proses, aku hanya membayangkan manusia-manusia pernah singgah dalam hidup aku macam satu putaran wayang gambar. Aku rasa sepi sangat..bukan sebab aku takut mati, tapi lebih pada aku takut mati dalam keadaan aku seorang. What if tiada siapa yang sayang aku..tiada siapa yang mendoakan aku dan lain-lain yang aneh-aneh. Saat itu, memang aku rasa sedih sangat sebab aku hanya ada diri aku sahaja..!

Oh, aku benci hakikat itu..dalam pada sakit-sakit itu aku meyakinkan diri - ada sakit yang lebih sakit dari apa yang aku lalui..Aku kena sabar dan membiarkan otak aku berputar untuk distract dari rasa sakit...Selang 1 jam 10 minit, semuanya selesai dan aku terus balik rumah - seorang diri..

Aku benci perasaan sepi macam ini..Aku benci sebab perasaan ini buat aku lemah sekali. Buat aku bertambah benci aku tak tahu macam mana nak hilangkan perasaan sepi ini..

Aku MC 4 hari..sepanjang MC ini, aku akan bersendiri...Lagi!
Hmmm....terima kasih pada kawan-kawan yang caring.. I owe u a lot.

No comments:

Post a Comment