Thursday, April 8, 2010

Pandai vs Tunjuk Pandai

Pic yang sama aku guna dalam 2 blog yang berbeza...


Aku percaya dalam apa juga kerja kita kena ada perancangan. Walaupun ada istilah ad-hoc ataupun terkejut, kita sepatutnya ada perancangan menghadapi situasi itu. Pokok pangkalnya, kena ada perancangan.

Apabila jadual tidak difahami, ia bukan sahaja menyusahkan orang ramai. Malah mendatangkan benci dan disusuli dengan caci maki bergantang-gantang banyaknya. Begitu juga tanpa memberian tugas yang nyata, akan mendatangkan ketidakpuasan hati kepada insan bertuah yang tak pasal-pasal dibebankan dengan kerja orang lain.

Jadi tadi aku membuat satu jadual....Bukan sahaja untuk bulan April, malah untuk bulan Mei pun aku buat terus. Kalau ada job last-minute masukkan sahaja di dalam jadual itu untuk perhatian manusia-manusia yang terlibat.

Kenapa aku yang buat?? Hahaha...sendiri mau ingat la...Mungkin sebab aku pandai buat jadual. Mungkin juga sebab aku tunjuk pandai skill pentadbiran. Ataupun aku terlalu banyak masa sampai ada masa membuat jadual. Ataupun aku tak suka dibebani kerja last-minute. Atau aku tak suka mengganti kerja orang lain tanpa tahu hujung pangkal.. Ataupun aku mengelak mati terkena darah tinggi sebelum waktu..

Pilihlah yang mana.........sama saja!

No comments:

Post a Comment